Anyi or Agni People, Subgroup Alangwa, Female Statue,"Maître des Couronnes", Southeastern Ivory Coast

Vedere l'argomento precedente Vedere l'argomento seguente Andare in basso

Anyi or Agni People, Subgroup Alangwa, Female Statue,"Maître des Couronnes", Southeastern Ivory Coast

Messaggio  Elio il Dom Mar 11, 2012 6:50 pm



Anyi or Agni People, Subgroup Alangwa, Female Statue, Maître des Couronnes, Southeastern Ivory Coast


End of 19th century
Wood with black and lumpy patina, beads.
H.18,5/47.5 cm

Private collection, Milano
Photo by Luca del Pia
Arti delle Mani Nere All Rights Reserved


Provenance:
- Emile Storrer, Zurich, Swiss
- Private French Collection, 1968
- Mariette Henau, Antwerp, Belgium, 2005
- Sanne Nies, Eindhoven, Netherlands, 2011


Exhibition:
- Berg en Dal, The Netherlands, Van Verre Volken Thuis-Kunst in de Kamer, Afrika Museum,  4 October 2008 - 4 January 2009
- Brussels, Belgium, BRUNEAF, Brussels Non European Art Fair XXI, 8-12 June 2011

Published:
- Tribal Treasures in Dutch Private Collections, by Siebe Rossel & Arnold Wentholt, editors, The Netherlands: Vereniging Vrienden Etnografica, 2008:49


Little is known about these rare Anyi statues from Lagoon Regions, beacuse its use is being lost from the beginning of the twentieth century with the conversion of lagoon people to Christian church and that of the prophet syncretistic Harris.
This statue was probably used to convey messages to the spirits who, according to Anyi beliefs, rule the world.
This works expresses the classical canons of this little known art of Cote d'Ivoire.



To the force expressed by the tension of curves and the strength legs responds elegance of the pose and the quiet expression, the hairstyle, the long neck ringed evoking the natural folds of the neck - criterion of beauty and a sign of social status in the Akan.
The remarkable and fine scarification of the face, neck, abdomen, shoulder blades and back give nobility to the piece, while the beads refer to everyday use.



By the same hand are the two statue, one in MAS - Ethnographic Museum of Antwerp, Belgium (gvr archive number 8215), ex Lucien Van de Velde, and other – ex Emile Chambon – in Musee d’ethnographie de Genève: this last appears in Chambon’s painting, Le Fètiche Congolais and L’Eventail, and is shown in Tribal Art Magazine, summer 2006.



Bibliography:
- BACQUART Jean-Baptiste, The Tribal Arts of Africa, Thames&Hudson, London, 1998.
- RIVIÈRE Marceau, Arts Premiers de Côte d’Ivoire, Saint-Maur, 1997.
- ROBBINS and NOOTER, African Art in American Collections, Smithsonian Institution, USA, 1989.









Statua Femminile Anyi o Agni, Sottogruppo Alangwa, Maître des Couronnes, Sud-est della Costa D’Avorio


Fine del 19-mo secolo.
Legno con patina scura e granulosa, perline.
H. 47.5 cm

Collezione Privata, Milano
Photo by Luca del Pia
Arti delle Mani Nere All Rights Reserved


Provenienza:
- Emile Storrer, Zurigo, Svizzera, 1943
- Collezione privata francese, 1968
- Mariette Henau, Anversa, Belgio, 2005
- Sanne Nies, Eindhoven, Paesi Bassi, 2011

Esposizioni:
- Berg en Dal, Paesi Bassi, Van Verre Volken Thuis-Kunst in de Kamer, Afrika Museum,  4 Ottobre 2008 - 4 Gennaio 2009
- Brussels, Belgio, BRUNEAF, Brussels Non European Art Fair XXI, 8-12 Giugno 2011

Pubblicata:
- Tribal Treasures in Dutch Private Collections, by Siebe Rossel & Arnold Wentholt, editors, The Netherlands: Vereniging Vrienden Etnografica, 2008:49

Poco si conosce in merito a queste rare statue Anyi, popolazione stanziata nelle regioni lagunari della Costa d’Avorio sudorientale, poichè il loro uso è stato perso dall’inizio del ventesimo secolo a seguito della conversione delle popolazioni locali al cristianesimo ed alla religione sincretista del profeta Harris.
Questa statua, molto probabilmente, era usata per trasmettere i messaggi degli spiriti, che secondo le credenze Any, governavano il mondo.
Il pezzo esprime i canoni classici di quest’arte poco conosciuta della Costa d’Avorio. Alla forza, espressa dalla tensione delle curve e dalla possenti gambe, risponde l’eleganza della posa, l’espressione quieta, la capigliatura, il lungo collo anellato che evoca le pieghe naturali del collo – criterio di bellezza e segno di elevato status sociale tra gli Akan.
Le fini scarificazioni del volto, del collo, dell’addome, delle scapole e della schiena infondono nobiltà al pezzo, mentre le perline parlano di quotidianità.
Della stessa mano sono le due statue, una nella collezione del MAS - Ethnographic Museum of Antwerp, in Belgio (gvr archive number 8215), ex Lucien Van de Velde,
e l’altra – ex Emile Chambon – nella collezione del Musee d’ethnographie de Genève: quest’ultima è riprodotta in due dipinti di Chambon, Le Fètiche Congolais e L’Eventail, ed è pubblicata in Tribal Art Magazine, summer 2006.  


Bibliografia:
- BACQUART Jean-Baptiste, The Tribal Arts of Africa, Thames&Hudson, Londra, 1998.
- RIVIÈRE Marceau, Arts Premiers de Côte d’Ivoire, Saint-Maur, 1997.
- ROBBINS and NOOTER, African Art in American Collections, Smithsonian Institution, USA, 1989.
avatar
Elio
Admin

Messaggi : 4825
Data d'iscrizione : 30.05.11

http://artidellemaninere.forumattivo.it

Tornare in alto Andare in basso

Vedere l'argomento precedente Vedere l'argomento seguente Tornare in alto


 
Permessi di questa sezione del forum:
Non puoi rispondere agli argomenti in questo forum